Styrketræning som hobby

219212-woman-flexing-muscles

Styrketræning er en god og sund hobby. Ved at styrke dine muskler kan du undgå skader som følge af løft, dårlige siddestillinger eller gentagende bevægelser. Derudover vil styrketræningen give dig en bedre kondition, som vil give dig mere overskud i hverdagen. Du vil føle dig mindre træt, og at have lidt ondt i musklerne fordi du har trænet er jo langt at foretrække frem for at have spændinger og myoser fordi du ikke bruger din krop rigtigt.

Det anbefales at træne 1-3 gange om ugen. Ikke mere, for man skal også huske at restituere kroppen. Fokusere primært på at øge antallet af øvelser i starten, øget vægt kan altid komme. En god belønning til dig selv for at gå i gang med at træne er nyt lækkert træningstøj.

Som med så mange ting kan det godt virke lidt uoverskueligt at komme i gang, og måske har du hørt personer du kender bruge fagudtryk om styrketræning, som du ikke forstår, men alle kan jo godt lide at nørde lidt, og måske også dig om et halvt års tid. For at komme i gang behøver man dog slet ikke alle de smarte udtryk. Det vigtigste er i virkeligheden at tage beslutningen og så komme ned i det træningscenter. Mange centre har en gratis prøvetime, hvor du introduceres til maskinerne så du er sikker på at du laver øvelserne korrekt.

I mange centre tilbyder de også at lave et træningsprogram til dig, og alternativt kan du finde et program du kan følge online. Det vigtige er at træne hele kroppen så din krop og dine muskler bliver symmetriske. Eksempelvis fokuserer mange mænd mest fokuserede på arme og brystkasse og har en tendens til at glemme benene.